Silmälasipäinen henkilö katsoo näytöllä olevia kaavioita.

Vaikuttavuuden arviointi ja QWL-menetelmä

Parempi työelämä -koordinaatiohankkeen tehtävänä on arvioida koko ESR+ työelämän kehittämisen teeman kokonaisuuden etenemistä sekä kehittämistoimenpiteiden vaikuttavuutta työhyvinvoinnin ja tuottavuuden edistämisessä. Yhteisenä tavoitteenamme on saada hankkeiden vaikuttavuutta esiin entistä paremmin. Yhdeksi arviointityökaluksi on valittu QWL-menetelmä, jonka pohjalta koordinaatiohanke on toteuttanut helppokäyttöisen sovelluksen entistä helpompaa ja nopeampaa yhtenäistä tiedonkeruuta varten. Keväällä 2025 aloitamme myös laadullisen arvioinnin kehittämistyön. Menetelmien on tarkoitus täydentää toisiaan ja tuottaa mahdollisimman kattavaa tietoa koko ESR+ työelämän kehittämisen teeman hankkeiden vaikuttavuudesta kohderyhmissään.

Mikä QWL?

QWL-kysely on henkilöstökysely, joka tuottaa viidentoista tieteellisesti validoidun kysymyksen avulla työelämän laadun indeksin, eli QWL-indeksin. Työelämän laadun parantaminen kehittää tutkitusti henkilöstötuottavuutta. QWL-menetelmällä saadaan esiin työhyvinvoinnin ja tuottavuuden välistä yhteyttä, ja sitä voidaan näin ollen hyödyntää myös työelämän kehittämisen hankkeiden vaikuttavuuden arvioinnissa.
Kyselyn aihealueet:

  • FE= fyysinen ja emotionaalinen turvallisuus
  • PL= päämäärät ja luovuus (työn ilo)
  • YI= yhteenkuuluvuus ja identiteetti (prosessit, me-henki)

QWL-kyselyjen toteuttaminen kohdeyrityksissä ja -organisaatioissa

Valtakunnallisiin työelämän kehittämishankkeisiin (ESR+) osallistuvat työpaikat pääsevät mittaamaan työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kehittymistä innovatiivisella QWL-menetelmällä. Tämä mittaus tekee näkyväksi yhteisen kehittämistyönne tulokset ja auttaa tuottamaan arvokasta tietoa hanketyön vaikuttavuudesta suomalaiseen työelämään. QWL-indeksi on tällä hetkellä ainoa tieteellisesti validoitu menetelmä, jolla voidaan mitata työelämän kehittämisen toimenpiteiden vaikutusta yksilöihin.

Mitä hyötyä osallistumisesta on ja miten mittaus toteutetaan kohdeyrityksissä/organisaatioissa? 

Arviointiprosessin kulku valtakunnallisissa työelämän kehittämisen hankkeissa – roolit ja vastuut

Teeman arviointi on meille kaikille yhteinen mahdollisuus ja velvollisuus.
Katso video, jossa henkilöstötuottavuuden dosentti ja QWL-menetelmän kehittäjä Marko Kesti kertoo, miksi QWL-menetelmä on paras tapa mitata työhyvinvoinnin ja tuottavuuden yhteyttä, ja miten sitä voidaan hyödyntää hankkeiden vaikuttavuuden arvioinnissa.

Prosessin kuvaus

1. Valtakunnallisten hankkeiden toteuttajat sopivat koordinaatiohankkeen kanssa QWL-kyselyjen toteuttamisajankohdista joko ”Tullaan tutuiksi” -palaverissa, erillisessä QWL-palaverissa tai sähköpostitse (kirsi.salla@ely-keskus.fi ja henna.kymalainen@ely-keskus.fi).

2. Uusi kysely tilataan Webropol-lomakkeen kautta viimeistään viikkoa ennen kuin linkkiä ollaan lähettämässä kehittämistyöhön osallistuvalle organisaatiolle. Lomakkeelle kirjataan tilaavan hankkeen nimi, yhteyshenkilön tiedot sekä yritysten/organisaatioiden viralliset nimet, y-tunnukset ja kokoluokka (mikro-/pieni/keskisuuri yritys/suuryritys) tai organisaatiotyyppi, jos kyse on esim. kunnasta, järjestöstä tmv. Lähettäjä tarkistaa, että yritysten viralliset nimet ja Y-tunnukset ym. tiedot on kirjattu oikein ennen lomakkeen lähettämistä. Puutteellisia tai virheellisiä tietoja sisältävät pyynnöt siirretään jonon hännille selviteltäviin ja linkkien toimitus viivästyy. Tilauslinkki löytyy yhteiseltä Howspace-alustalta, jonne hanketoimijat saavat pääsyn, kun hanke on käynnistynyt ja toimijoiden yhteystiedot on toimitettu koordinaatiohankkeelle.

3. Koordinaatiohanke liittää ilmoitetut yritykset kyselyyn ja luo kyselylinkin. Samaan kyselyyn voi liittää useita yrityksiä, mutta vain luontivaiheessa, ei jälkikäteen. Raportoinnissa saadaan kuitenkin aina yrityskohtaiset tiedot ulos. Raportointi toimii ELYn PowerBi-alustalla, ja sinne on pääsy ainoastaan koordinaatiohankkeen työntekijöillä.

4.. Koordinaatiohanke lähettää valtakunnallisille hankkeille kyselylinkin ja esittelytekstin kyselyn käytöstä. Saateteksti löytyy myös tältä Howspace-sivulta, ja siihen tulee aina lisätä oman hankkeen tiedot.

5. Valtakunnallinen hanke määrittelee vastausajan ja antaa esim. 2 viikkoa aikaa vastata kyselyyn. Hanke lähettää saatetekstin ja kyselylinkin hankkeensa kohdeorganisaatioiden yhteyshenkilölle tai henkilöstölle (hanke sopii toteutuksesta ja toimintatavoista kohdeyritystensä kanssa).

6. Hanke muistuttaa kohdeorganisaatioita viikon jälkeen vastaamisesta.

7. Vastausajan päätyttyä valtakunnallinen hanke tilaa QWL-raportin erillisellä Webropol-lomakkeella (myös tämä linkki löytyy Howspacesta). Lomakkeella yksilöidään, mistä yrityksistä ja miltä aikaväliltä tulosraportit tarvitaan. Samalla lomakkeella voi tilata myös väliaikatietoja kyselyistä.

8. Koordinaatiohanke ottaa raportointityökalusta ulos hankkeen kyselyn tulokset ja lähettää raportit ilmoitetulle yhteyshenkilölle. Mikäli vastaajia on alle 5/yritys, jätetään yrityskohtaisesta raportista toinen sivu eli vastausten hajontaraportti pois. Raportilla näkyy tällöin kokonaisQWL-indeksi, kolmen osa-alueen keskiarvot sekä viiden menestystekijän keskiarvot. Hankkeet sopivat itse kohdeyritystensä kanssa, millä tavoin käyvät tuloksia läpi.

9. Kyselyiden tuloksia voidaan analysoida yhdessä tarpeen vaatiessa. Olkaa yhteydessä Kirsi Sallaan tai Henna Kymäläiseen, mikäli haluatte sopia tulkintaan oman teams-palaverin.

10. Sovitaan aikataulu seuraavan kyselyn lähettämiselle. Joissain hankkeissa tehdään välikyselyjä ja joissain seuraavat kyselyt ovat loppukyselyjä, hankkeesta riippuen.

11. Viimeisen QWL-mittauksen jälkeen koordinaatiohanke ja valtakunnallinen hanke kokoontuvat etätapaamiseen. Etätapaamisessa käydään yhdessä läpi analysoiden QWL-mittausten tulokset ja täydennetään arviointiaineistoa valtakunnallisen hankkeen kokemustiedolla.

 

Lisätietoa QWL-menetelmästä löydät: