Henna Heiskanen
Kuvassa projektipäällikkö Henna Heiskanen Hyvä työ Kainuussa-hankkeesta
Hankesankarit

24.11.2025

Työelämän laatu: mitä se tarkoittaa ja miksi se hyödyttää yritystä?

Laatu on moniulotteinen ja kiinnostava käsite. Meillä jokaisella on henkilökohtainen näkemyksemme siitä, mitä pidämme laadukkaana tai millaista laatua odotamme eri tilanteissa. Tiedämme myös, miten kriittistä laatutason ylläpitäminen voi olla esimerkiksi terveydenhuollossa tai tuotantolinjastolla. Aivan viime aikoina keskusteluun on noussut myös työelämän laatu. Mistä silloin puhutaan ja mitä se arjessa tarkoittaa?

Laatu on läsnä kaikkialla myös työelämässä, eikä sitä tai sen havaitsemista voi kytkeä pois päältä – laatu kuvaa sitä, miten asiat tehdään ja millaisena lopputulos koetaan. Työelämän laatu oli pitkään työelämäkeskustelun sivuosassa – sen määrittely koettiin vaikeaksi, se nähtiin liian subjektiivisena tai sen liiketoiminnallinen hyöty oli vaikeasti todennettavissa. Arjessa on ollut suoraviivaisempaa johtaa asioita ja prosesseja lukuihin keskittyen. Sittemmin laatuun liittyvät tekijät ja arvot ovat nousseet keskeisiksi menestyksen tekijöiksi. On ymmärretty, että tuottavuuden kasvuun voidaankin päästä nimenomaan kehittämällä johtamista, työn organisointia sekä toimintatapoja ja työyhteisöjä hyvinvointia tukien. (Työolobarometri 2024).

Työ on harvoin vain työtä: se on merkittävä osa elämän kokonaisuutta ja sen laadulla on merkitystä ihmisen itsensä lisäksi hänen lähiympäristölleen, organisaatiolle ja isossa mittakaavassa koko yhteiskunnalle. Laadukas ja hyvä työelämä on tavoittelemisen arvoinen. Se kiinnittää huomion ihmisiin organisaatioiden ytimessä, ja kuvaa kokemusta työelämän kokonaisuudesta. Laatu näyttäytyy monella tasolla: työn mielekkyydessä, yhteisöllisyydessä ja johtamisessa, merkityksellisyyden ja arvostuksen kokemuksissa, kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ja elämän tasapainossa.

Laadun kokemuksen yksilöllisyydestä huolimatta, työelämän laadussa korostuvat tietyt yleiset asiat. Hyvä työ on sujuvaa ja mielekästä. Se tarjoaa oppimisen, onnistumisen ja merkityksellisyyden kokemuksia: omalla osaamisella ja työllä voi vaikuttaa, ja olla osa jotakin suurempaa. Työpaikka ja -yhteisö tarjoaa sosiaalisia kontakteja ja yhteisöllisyyden kokemuksia. Hyvässä työssä vallitsee tasapaino omien voimavarojen ja työn vaatimusten välillä. Johtaminen nähdään tärkeänä tehtävänä, jota rakennetaan ja kehitetään yhteisessä vuorovaikutuksessa. Parhaimmillaan työpaikkaa läpileikkaa vahva luottamuksen ja yhteenkuuluvuuden tunne, joka edistää sen kaikkien jäsenten sitoutumista ja hyvinvointia. Hyvä työ antaa tilaa kukoistaa myös muilla elämän osa-alueilla.

Laadukas työelämä tuottaa merkittäviä hyötyjä myös organisaatiolle

Työntekijän vahva motivaatio ja sitoutuminen sekä myönteinen kokemus työstä kokonaisuutena näkyy organisaation tuloksessa. Vetovoima uusien osaajien silmissä vahvistuu, ja sairauspoissaolot sekä vaihtuvuus vähenevät. Hyvinvointi antaa myös paremmat valmiudet muutoksissa menestymiseen, samalla kun osaamisen aktiivinen hyödyntäminen, innovointi ja uuden luominen lisääntyy. Taitavasti johdettu yhteisö yltääkin lopulta odotettua parempiin lopputuloksiin. Organisaatioille hyvinvoiva henkilöstö on kriittinen menestystekijä. (Lue lisää mm. Työterveyslaitos, TEM Työolobarometri 2024, Huhta, M. & Myllyntaus, V. 2021, McKinsey Health Institute.)

Kun siis haluat vaalia työelämän laatua, muista, ettei kyse välttämättä ole panostuksen määrästä vaan sen kohdentamisesta oikeisiin asioihin. Kuuntele ja havainnoi, ole kiinnostunut ihmisistä ja vahvista yhteisöllisyyttä. Pienimmätkin teot ovat merkittäviä. Työelämä on kokonaisuus, jossa jokainen luo edellytyksiä hyvän työn toteutumiselle roolista riippumatta.

 

Kirjoittaja on Hyvä työ Kainuussa-hankkeen projektipäällikkö Henna Heiskanen. Hyvä työ Kainuussa on Kainuun ELY-keskuksen toteuttama ja Euroopan unionin osarahoittama hanke, jonka keskeisenä tavoitteena on lisätä tietoisuutta työelämän laadusta ja vahvistaa erityisesti tulevaisuuden työelämän johtamistaitoja. Hanke tarjoaa kainuulaisille mikro- ja pk-yrityksille maksuttomia palveluita työelämän laadun kehittämiseen.

Tästä hankkeen verkkosivuille.

  • Lähteitä ja lisäkirjallisuutta:
    Huhta, M. & Myllyntaus, V. 2021. Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus. Alma Insights.
    McKinsey Health Institute. Thriving workplaces: How employers can improve
    productivity and change lives. Julkaistu verkkosivuilla 16.1.2025.
    TEM, Työolobarometri 2024
    Työterveyslaitos-verkkosivut