Naisuoletettu henkilö työskentelee tietokoneella avokonttorissa, keskittyen työtehtäviinsä. Kuvassa korostuu moderni työympäristö, jossa yhteistyö ja tehokkuus ovat keskiössä.
Uutiset

17.11.2025

Huomioimmeko hanketyössä työpaikkojen erilaiset oppijat?

ESR+ -hankkeissa työelämän kehittämisen keskiössä ovat työpaikat ja ihmiset. Mutta huomioimmeko hanketoimijoina riittävästi työpaikkojen erilaiset oppijat, kun suunnittelemme kehittämistoimintaamme? Miten voimme varmistaa, että jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus osallistua kehittämistyöhön oppimisen tavasta riippumatta?

Kokoonnuimme yhdessä työelämän kehittämisen valtakunnallisten ja alueellisten ESR+-hanketoimijoiden kanssa pohtimaan erilaisia tapoja oppia työelämässä. Hoksauttajaksi saimme Riikka Marttisen Erilaisten oppijoiden liitosta, joka tarjosi arvokkaita oivalluksia ja konkreettisia vinkkejä työpaikoilla tapahtuvaan kehittämistoimintaan.

Huomio materiaalien saavutettavuuteen

Riikka avasi meille oppimisvaikeuksien tunnistamista ja ymmärtämistä, sekä niiden merkitystä hankkeiden vaikuttavuuden kannalta. Esimerkiksi lukihäiriöinen työntekijä saattaa vaieta työpaikalla oppimisvaikeuksistaan, koska tuntee siitä häpeää. Tämän vuoksi olisi tarpeellista, että hankkeiden materiaaleissa huomioidaan valmiiksi erilaiset oppijat, ja pyritään aina selkeyteen.

”Myös erilaisten oppijoiden kohtaaminen voi olla monelle uutta. Tuntui todella tarpeelliselta pysähtyä tämän aiheen äärelle, ja huomioida myös se, että oppimista voi haastaa myös muut kielelliset tekijät, kuten vieraskielisyys”, arvioi teams-tapaamisen järjestänyt Parempi työelämä! -hankkeen Tiina Lintunen.

Riikka toi esille, miten huomioimalla ihmisten erilaisuus ja moninaisuus suunnittelussa ja toteutuksessa voidaan tuottaa saavutettavia materiaaleja kehittämistyöhön. Näin voidaan varmistaa, että jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus osallistua työpaikalla hankkeen kehittämistyöhön, sekä hankkeessa kehitetyt toimintamallit, oppaat ja muut materiaalit ovat aidosti kaikkien saatavilla.

”Tämä on avain vaikuttavampaan kehittämistyöhön parhaimmillaan”, Tiina kiteyttää osallistujien oivalluksista.

Osallistujien palaute toi esille sen, että tarvetta ymmärtää erilaisia oppimistapoja ja siihen tarkoitettuja menetelmiä. “Tilaisuus oli erittäin hyödyllinen ja inspiroiva, konkretisoi kokemuksia ja antoi arvokkaita vinkkejä omaan työhön.”

Tutustu Erilaisten oppijoiden liiton materiaaleihin: Materiaalipankki – Erilaisten oppijoiden liitto

Työssä oppiminen sujuvaksi -materiaalipankki

Tule mukaan hankeverkostoomme

Parempi työelämä! -Koordinaatiohanke tarjoaa ESR+ työelämän kehittämisen hanketoimijoille osaamisen nostamiseen liittyviä kohtaamispisteitä. Tavoitteena on, että materiaalit tukevat hanketoimijoita kohti vaikuttavampaa kehittämisyhteistyötä.

Kokoamme parhaillaan verkostoomme aluehankkeita, jotka on rahoitettu toimintalinjasta 4. Työllistyvä, osaava ja osallistava Suomi ja kuuluu erityistavoitteeseen 4.2. Uutta osaamista työelämään, painotuksena työelämän kehittäminen.

Verkostoomme pääset mukaan ilmoittamalla alueellisen hankkeesi osaksi työelämän kehittämisen hankekonsortiota, täyttämällä tämän lomakkeen 

Täyttämällä aluehankkeesi tiedot lomakkeeseen ne siirtyvät verkkosivuillemme ja osaksi hankekarttaamme, ja hanke tulee osaksi verkostoamme. Hankeverkoston jäsenenä saat automaattisesti kutsun hankekohtaamisiimme.